In Nederland eten we per persoon wel 60 kilo brood per jaar. Dat zijn wel 2.000 boterhammen! En daarmee lopen we in Europa ver voorop. We mogen ons dus met recht een broodland noemen. Maar we nemen geen genoegen meer met de ‘eenvoudige’ bruine boterham. We willen luxe, variatie, bijzondere smaken en vooral terug naar de basis.
Het begrip ‘eerlijke boterham’ krijgt een geheel nieuwe betekenis. Want ging de Nederlandse consument tot dusver voor gemak door een halfje bruin uit de schappen van de supermarkt te grijpen, tegenwoordig gaat de vraag verder. We willen meer. We willen uniek en ambachtelijk brood. De Nederlander vraagt massaal naar desem en spelt, naar pure en biologische grondstoffen en naar broodsoorten voor op elk moment van de dag.
Brood vol smaak en kansen
Die vraag wordt gehoord. Want nooit eerder was het aanbod in supermarkten zo breed en divers. En ook de plaatselijke bakker en speciaalzaak voelt en ziet die verschuiving in behoefte en smaak. Het onderscheid zit dus niet meer in een halfje volkoren, maar in een ambachtelijke ciabatta of een spelt baguette voor bij de borrel.
Naast het brede aanbod heeft de supermarkt nog een voordeel ten opzichte van de gezellige bakker op de hoek. We houden met ons allen namelijk nog immer van gemak. Hoe makkelijk is het om alle boodschappen op één plek te doen. Dus ook ons dagelijks brood halen we bij de super. Voor bakkerijen en broodwinkels zit ‘m daarin zowel de uitdaging als de kans.
Eerlijk genieten
Onderscheid en eigenheid, dat is wat we willen. En dat is wat de bakkers geven, want zij zien naast de uitdagingen en kansen vooral ook mogelijkheden. Zij bewegen namelijk mee met de vraag. Natuurlijk meel, zout, water en gist. Dat zijn de eerlijke ingrediënten waar het om draait. Pure grondstoffen zonder E-nummers en toevoegingen. Het is waar de consument om vraagt en waar brood het lekkerst mee gebakken wordt.
Bakkers laten zich bijscholen en leren met gerichte cursussen weer de fijne kneepjes van het ambachtelijk bereiden. Kneden, rijzen, bakken zoals het vroeger al gebeurde. Met ingrediënten uit diezelfde tijd. Het is dé manier om tegemoet te komen aan de wensen van de consument, en om ze weer te laten genieten van brood zoals brood bedoeld was.